pohotovost

Borelióza

Lymská borelióza je široce rozšířené onemocnění vázané na oblasti s výskytem klíšťat. Projevuje se nejčastěji postižením pohybové a nervové soustavy, vzácně i kůže a srdce; onemocnět může i člověk.

Původcem onemocnění je Borrelia burgdorferi. Hlavním přenašečem je klíště, ale mohou to být i komáři a jiný krev sající hmyz. Inkubační doba (doba od napadení infikovaným klíštětem do projevení se klinických příznaků) je různá, několik týdnů až měsíců.

Nejčastějším příznakem onemocnění u psů je artritida - zánět kloubů. Projevuje se náhlým kulháním a výraznou bolestivostí, postižen může být jeden nebo i více kloubů- jsou oteklé, teplejší. Doprovodnými příznaky mohou být - horečka, apatie, nechutenství, neochota k pohybu. Kožní změny v podobě zvětšující se červené skvrny (známe u lidí) se vyskytují velice zřídka.

Pro diagnózu jsou důležité klinické příznaky, pobyt psa v oblasti s výskytem infikovaných klíšťat, serologické vyšetření krve.

Při včasném léčení je borelióza dobře zvládnutelná antibiotiky, které se ale musí podávat delší dobu – 3-4 týdny. V chronickém stádiu je léčba podstatně komplikovanější.

Jak svého psa chránit proti borelióze?

Především prevencí. Ta zahrnuje 2 hlavní body- vakcinaci a ochranu před klíšťaty. Vakcína chrání psy proti onemocnění (ne proti napadení klíšťaty!), očkuje se už od stáří 12 týdnů, za tři týdny je nutné přeočkování a imunita trvá 1 rok. Nejvhodnější doba pro vakcinaci je v zimních měsících, začátkem jara, ještě před zahájením sezóny klíšťat, tedy právě teď.

Současně je vhodné chránit psa před napadením klíšťaty vhodnými preparáty, nejčastěji ve formě spot-on aplikované na kůži mezi lopatkami, případně obojky. Pokud už dojde k přisátí klíštěte, je důležité ho co nejrychleji odstranit a minimalizovat tak riziko přenosu Borrelií. Klíště odstraníme nejlépe pomocí speciálních pinzet kývavým nebo krouživým pohybem (nezakapáváme olejem, dojde k jeho dušení a rychleji vyloučí do ranky borrelie), pak desinfikujeme ranku .

Nepodceňujte rizika onemocnění, vakcinací a ochranou před klíšťaty chráníte nejen svého psa, ale i sebe. Prevence je vždy lepší než léčba!