pohotovost

Ruptura předního zkříženého vazu

Mezi najčastější příčiny akutně vzniklého kulhání na zadní končetinu patří bezesporu úplná nebo parciální ruptura předního zkříženého vazu v kolenním kloubu (zkratka LCC odvozena od latinského názvu vazu - ligamentum cruciatum craniale). Prasklý vaz způsobí výraznou předozadní nestabilitu kolenního kloubu a pacient bezprostředně po traumatu není schopen končetinu zatížit. Po několika dnech akutní bolestivost odezní a pejsek začne nohu opatrně používat, ale pokud se neprovede chirurgický zákrok, kulhání je doživotní a dojde k výrazným artrotickým změnám.

Jak zatočit s obezitou

JAK SPRÁVNĚ PŘISTUPOVAT K NADVÁZE U VAŠEHO MAZLÍČKA

Za obézní je považováno zvíře, u něhož nadměrný obsah tělesného tuku zvýšil hmotnost o 15-20% nad hmotnost ideální nebo danou plemenným standardem. Nezbytné pro určení stupně nadváhy je posouzení kontur těla – posuzuje se tvar kohoutku, zřetelnost žeber, tvar břicha a zad. Nadváhu je nutno odlišit od nárůstu hmotnosti, který je způsoben hromaděním tekutin v těle nebo nádorem rostoucím v hrudníku nebo břiše. Obezitu nelze vždy svádět na plemenné predispozice, jako tomu může být u beaglů, retrívrů, kolií, kokršpanělů a jezevčíků. Větší význam v rozvoji obezity hraje nedostatek pohybu, ve srovnání s neadekvátně vysokým přísunem energie v potravě.

Laparoskopická kastrace

Chystáte se kastrovat svou fenku, kočku? Víte, že si můžete zvolit mezi klasickou a laparoskopickou kastrací?

Kastrovat či nekastrovat?

Přemýšlíte o tom zda Vašeho pejska či kočičku nechat vykastrovat. Pokusíme se Vám popsat hlavní důvody a případy, ve kterých kastraci podstoupit, jaká můžou být rizika a jaké z toho plynou výhody.

Pyometra - zánět dělohy

Pyometra je výraz pro nahromadění patologického obsahu v děloze. Postihuje feny i kočky a zanedbané formy znamenají pro neléčená zvířata zpravidla smrt. Vyskytuje se relativně často u starších fen nebo u fen jakéhokoliv stáří po aplikacích některých léků používajících se např. na vyvolání ranného přerušení gravidity. U koček je výskyt méně častý. Pyometra / zánět dělohy/ vzniká zpravidla jako následek primárního onemocnění výstelky dělohy. Toto onemocnění zvané jako cystická glandulární hyperplazie endometria způsobí , že se v děloze začne hromadit více a více děložního sekretu. Když je pak děložní sekret infikován rozvíjí se sekundární stav – pyometra.

pokračování

Portosystémový zkrat u irských vlkodavů

Portosystémový zkrat (portosystemic shunt, PSS) je cévní anomálie, při které jedna nebo více cév odvádějících krev z většiny orgánů v dutině břišní komunikuje přímo se zadní dutou žílou  nebo s nepárovou žilou. Dochází tedy k tomu, že krev obsahující zplodiny metabolismu orgánů dutiny břišní není filtrována přes játra a dostává se přímo do systémového krevního oběhu.

pokračování

Dysplazie loketního kloubu u plemene rottweiler

Dysplazie loketního kloubu (DLK) je dědičné nevrozené onemocnění založené působením více genů. Vlohy a následně i klinické onemocnění se dědí z rodičů na potomky. Tímto onemocněním trpí hlavně velká a střední plemena psů.

Borelióza

Lymská borelióza je široce rozšířené onemocnění vázané na oblasti s výskytem klíšťat. Projevuje se nejčastěji postižením pohybové a nervové soustavy, vzácně i kůže a srdce; onemocnět může i člověk.

Akutní selhání ledvin

Selhání ledvin může postihnout zvířata v jakémkoliv věku, nejčastěji ve středním a starším věku. Jedná se o kritický stav, který bez včasné a adekvátní léčby vede ke smrti. Ledviny nejsou schopny plnit svou funkci a rozvíjí se klinické příznaky.